Salutogenese en (corona)virussen

De huidige situatie rondom het coronavirus geeft weer ruimte voor het plannen van fysieke cursussen, uiteraard binnen de geldende maatregelen. Zelf werk maken van je gezondheid lijkt juist nu extra belangrijk!
Kijk daarom bij de agenda en meld je aan voor een cursus Salutogenese, Shinrin-Yoku of één van de jaartrajecten.
Hier geef ik tips over wat je zélf kunt doen om de kans op (corona-)problemen te verkleinen.

Wat een situatie.
Het nieuwe corona virus houdt heel de wereld in haar greep.

Iedereen zet zich in waar hij of zij zich nuttig voelt. Voor mij is dat langs deze weg: ik probeer iedereen die dat wil tips te geven over wat je zélf kunt doen om de kans op corona-problemen te verkleinen. Zodat er minder mensen ziek worden door het virus, minder mensen een IC bed nodig hebben en meer mensen in deze heftige tijd rechtop kunnen blijven staan om datgene te doen wat ze nu belangrijk vinden.Een beter functionerend afweersysteem is een waardevolle bondgenoot. Niet alleen bij virusinfecties zoals corona, maar ook bij de tsunami aan welvaartsziekten die ons al jaren overspoelt.

Dit zijn natuurlijk maar korte filmpjes. Vind je het interessante materie en wil je méér weten over hoe je de werking van je lichaam kunt beïnvloeden? Dan is een JAARTRAJECT (in Maastricht of in Cothen bij Utrecht) misschien iets voor jou. Wil je als zorgprofessional met deze informatie aan de slag? Er is ook een JAARTRAJECT VOOR ZORGPRO’S.

Om deze informatie voor iedereen toegankelijk te houden, doe ik mijn werk voor een groot deel op basis van donaties. Wil je via een donatie je waardering laten blijken, en er zo mede voor zorgen dat ik me hiervoor kan blijven inzetten? Dat kan:
IBAN: NL 78 TRIO 0788793322 t.n.v. Praktijk Salutogenese

1: AFWEERSYSTEEM EN TIPS

In dit eerste filmpje geef ik wat uitleg over de opbouw en de werking van het afweersysteem. Ik geef dan ook meteen een heleboel tips om in korte tijd je afweersysteem te versterken, zodat je direct aan de slag kunt.
In de filmpjes die volgen (in de komende weken) geef ik meer uitleg over het waaróm van deze tips en hoe dat dan ongeveer lijkt te werken.

STRESS EN HET AFWEERSYSTEEM
De afgelopen dagen heb ik korte filmpjes opgenomen over de invloed van stress op ons afweersysteem.
Excuses voor de kwaliteit van het geluid…. (je hoort het: toen de kindjes in de tuin aan het spelen waren, kon ik even dit filmpje opnemen!). Ik ben aan het proberen de kwaliteit te verbeteren, maar dit digitale werk is voor mij nieuw… dus het heeft even tijd nodig!

2: STRESS EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 1)

In dit filmpje geef ik meer uitleg over de manier waarop stress ons afweersysteem beïnvloedt en ga ik dieper in op manieren om dit te voorkomen.

3: STRESS EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 2)

Waarom fijne dingen doen nu ook een prioriteit mag zijn.

4: STRESS EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 3)

Hoe ademhaling je stress-systeem tot rust kan brengen, en dus je stadsmuren kan sluiten!

5: STRESS EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 4)

Nog een korte, maar wel handige toevoeging over het waaróm van de symptomen bij een geactiveerd stress-systeem.

6: BIORITME EN HET AFWEERSYSTEEM

Op welke manier lijkt het bioritme invloed te hebben op de opbouw en de werking van ons afweersysteem? Uitleg en tips voor een soepeler bioritme.

7: BEWEGING EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 1)

Wat is de invloed van beweging op ons afweersysteem en hoe kun je dit gebruiken om de kans op corona-problemen kleiner te maken.

8: BEWEGING EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 2)

Inspiratie om zelf in beweging te komen!

9: VOEDING EN HET AFWEERSYSTEEM (filmpje 1)

Eet zo min mogelijk bewerkt eten: dit eten wij vanavond…

en dit is het resultaat: smakelijk!